Få fart på hästens muskler

En musklad häst orkar mer och slits mindre. För faktiskt är det så att när vi rider hästen så slkter vi på senor, ligament och muskler och hästen kan ”gå sönder” om vi inte bygger upp den så att den orkar med ridningen.

1. Borsta ordentligt!
När du ryktar genom hästen så får den på samma gång en rejäl massage som ökar blodgenomströmningen genom musklerna. Det minskar risken för sträckningar och gör att musklerna kommer igång.

2.Fodra rätt
Se till att hästen har en väl sammansatt och balanserad foderstat som ger den allt som den behöver. Hästen måste ha fri tillgång till salt,en saltsten i boxen är alltså viktigt.

3.Longera
Innan ridpasset kan du longera hästen i 10-15 minuter. Använd inspänningstyglar. Då hamnar hästen i rätt form. Börja med skritt på en stor volt. Jogga sedan i trav i båda varven och avsluta med lugn galopp. Hästen får inte rusa.

4.Klättra
Klättring är rena bodybuildingen. Se upp med lera och hala berghällar. Stå i fältsits hela tiden.

5.Cantra
Att galoppera hästen i ett lugnt och stadigt tempo runt en äng eller ett fält är också bra gymnastik. Men det får inte bli några flänggalopper!

6. Vatten och snö
Simning är också nyttigt för musklerna. Lm du har möjlighet att låta hästen vada eller simma under sommaren så ta den möjligheten.
När du galopperar i djup snö eller travar för den delen så stärks hästens muskler. Var dock noga med underlaget. Det kan vara halt.

Annonser
Det här inlägget postades i stalltips. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s